Vyrobte si svůj vlastní veganský vitamin D z hub

Houby mohou být skvělým zdrojem vitaminu D například pro vegany.

Nedávno jsem zde na svém webu publikovala článek o vitaminu D- najdete jej zde-  https://mudr-alena-hamplova.cz/epidemie-nedostatku-vitaminu-d/

Psala jsem, že vitamin D se do těla dostává dvěma způsoby.

1)Po oslunění kůže vzniká vitamin D3- cholekalciferol

2)Také ale   vitamin D přijímáme stravou.

Ve stravě se nachází 2 typy vitaminu D:  Vitamin D3- cholekalciferol- živočišná forma   a vitamin D2-ergocalciferol- rostlinná forma (například v houbách). D3 vitamin je efektivnější, protože v krevním řečišti zůstává týdny, kdežto vitamin D2 je v krevním řečišti jen několik dnů.

Vitamin D3 (cholekalciferol) je nejvíce zastoupen v rybách a mořských plodech.

Vitamin D2 (ergokalciferol) se nachází  v houbách.

V článku o léčivých účincích žampionu jsem se také zmínila o obsahu vitaminu D- https://mudr-alena-hamplova.cz/vite-o-protialergickych-ucincich-zampionu/

Žampion, ale i jiné houby  mají vysoký obsah ergosterolu. Ergosterol je prekurzor (provitamin) vitaminu D.  Působením ultrafialového světla je ergosterol přeměňován na ergokarciferol – neboli vitamin D2 . Pokud necháme žampiony ozářit UV zářením, množství vitaminu D výrazně v houbách vzroste.

Divoce rostoucí houby jsou vynikajícím zdrojem vitaminu D2- některé druhy obsahují až 2300 IU ve 100 g váhy.

U uměle pěstovaných  hub je situace s obsahem vitaminu D horší, ale můžeme obsah vitaminu D v houbách zvýšit jednoduchou metodou.

Komerčně vyráběný vitamin D3 (cholekalciferol)- se často vyrábí z ovčí vlny (lanolinu), prasečí kůže či některých mastných ryb (makrel, sardinek, sleďů, lososů…).

Jak houby, tak zvířecí kůže i lidská kůže vytváří vitamin D tím, že  jsou vystaveny slunečnímu záření.

Vitamin D3 ale právě nemusí vyhovovat veganům.

Který typ vitaminu D je lepší?

Naše enzymy převádí oba vitaminy D  (D2 a D3)  v játrech  na 25-hydroxyvitamin D ( kalcidiol) a pak do aktivní formy 1 alfa, 25-dihydroxyvitaminu D (kalcitriol)  v ledvinách.    Vitamin D3 zůstává v krevním řečišti týdny, vitamin D2 jen dny. Ale pokud budete vitamin D2 prostřednictvím hub konzumovat několikrát týdně, pak se tyto rozdíly smažou. Navíc v houbách jsou i jiné prospěšné látky- například betaglukany….

Houbový vitamin D si můžete lehce vyrobit sami z vlastních hub- buď vámi vypěstovaných nebo koupených či nasbíraných divoce rostoucích hub v lese (hříbků) a to tak, že houby necháme ozářit UV-B zářením o vlnové délce 290-315 nm.      Zjednodušeně řečeno – houby necháme ozářit slunečním světlem.

Existuje několik publikovaných experimentů s  ozářením hub.

Experiment Paula Stametse  (amerického myokologa  zabývajícího se medicinálními houbami).

Vlastní, vypěstované houby shiitake testoval na obsah vitaminu D.  Před experimentem bylo přibližné množství vitaminu D asi 100 IU na 100 g hub.

Pak houby rozdělil na 3 skupiny:

V 1. skupině byly  houby, které byly pěstovány a usušeny uvnitř – zde byl obsah vitaminu D po ukončení experimentu stejný.

2. skupinou byly houby sušené otočené lupeny směrem k podložce a    3. skupinou byly houby s otočenými lupeny směrem ke slunci.

Ve 3. skupině bylo vitaminu D po ukončení experimentu nejvíce- stoupl ze 100 IU až na 46 000 IU ve  100 g hub.  3. den po ozáření hodnota vitaminu D  klesla, ale stále zůstávala velmi vysoká. Zajímavé je, že v této skupině sušených hub zůstávala vysoká hladina vitaminu D  i po roce od sluneční expozice.

Po nakrájení měly houby vystavené slunci také více vitaminu D než nenakrájené.  Je to pochopitelné, protože byla slunci vystavena větší plocha hub.

Ozáření hub slunečním světlem je výhodné z hlediska tvorby vitaminu D, ale zároveň také  povrchově sterilizuje houby.

JAK TEDY POSTUPOVAT PŘI OZÁŘENÍ HUB?

Tento postup dělejte v období mezi červnem a srpnem, kdy je intenzita slunečního záření největší.

1)Čerstvé houby nakrájejte na plátky. Může se jednat o hříbky, koupené žampiony, hlívu ústřičnou, šiitake a jiné jedlé houby.

2)Plátky z hub umístěte  rovnoměrně na podnos vystavený přímému slunečnímu světlu od 10:00 do 16:00 hodin.   Na noc pak  tácky s houbami schovejte či něčím překryjte, aby nezvlhly ranní rosou.

3)Druhý den opět tácky s houbami vystavte slunci od 10:00-16:00.

4)Poté houby usušte již v místnosti- nejlépe v sušičce.

5)Po důkladném vyschnutí skladujte v hermeticky uzavřené nádobě.

Houby si udržují  velké množství vitaminu D i po roce po ozáření slunečním světlem.

6)Před konzumací vezměte 100 g hub na osobu (hmotnost je v čerstvém stavu)- usušené tvoří cca 1 hrst.  Nechte je nabobtnat ve vodě cca 1 hodinu. Pak je vařte dle potřeby. Pokud byste chtěli uchovat léčebné účinky hub – například u žampionů či šiitkae- suché houby rozdrťe na prášek a konzumujte prášek.

KOLIK TAKOVÝCH HUB MUSÍM SNÍST, ABYCH SI UDRŽELA NORMÁLNÍ HODNOTY VITAMINU D V KRVI?

Bylo prováděno sledování osob, které užívaly doplněk stravy s vitaminem D2 nebo  D3,    srovnaly se se skupinou osob, které po 4 týdny užívaly 4x týdně houby obohacené vitaminem D. Zjistilo se, že sérové hladiny vitaminu D jsou podobné.

 

Postačí tedy, když 4x týdně budete konzumovat 120 g čerstvých takto ozářených hub. Po vysušení je to zhruba 1 hrst.

!!!!Takto zpracované houby bereme jako léčivo, neměli bychom se jimi předávkovat. Při nadměrné konzumaci takovýchto hub bychom si mohli přivést hypervitaminozu D.!!!!

 

 

 

Jsem autorkou také e-booků :

„Jak se stát bylinářem, když o tom zatím nic nevím. „

„Jak se vyznat v účincích rostlin.“

„Čarovná lékárna kolem našeho domu“

 

LITERATURA:

Radomír Socha, Alexandr Jegorov: Encyklopedie léčivých hub, nakladatelství Academia, 2014

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2529203/

https://www.huffingtonpost.com/paul-stamets/mushrooms-vitamin-d_b_1658690.html

http://www.fungi.com/blog/items/place-mushrooms-in-sunlight-to-get-your-vitamin-d.html

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-04/bumc-rdm042213.php

 


UPOZORNĚNÍ!!!

Při závažných zdravotních potížích vždy raději kontaktujte lékaře ve vašem nejbližším okolí. V některých stavech je lékařská pomoc nezbytná a nelze se omezovat jen na postupy alternativní medicíny. Vhodné je též ubezpečit se, že se jedná jen o banalitu a nikoliv o život ohrožující stav.  Léčivé rostliny jsou tu pro nás, mohou vám výborně pomoci v počátcích některých onemocnění, jako podpůrná terapie či preventivně. V žádném případě ale v závažných stavech nemohou nahradit lékařskou péči. Cílem tohoto webu je – informovat vás o mocné síle přírody, podpořit vás v možnostech samoléčby. Nenesu žádnou zodpovědnost za vaše případné neúspěchy či úspěchy.

Tento materiál je informačním produktem. Jakékoliv šíření nebo poskytování třetím osobám bez souhlasu autorky je zakázáno a je porušením autorského zákona, které může být stíháno.

Pokud byste rádi obsah e-booku sdíleli s dalšími lidmi, pošlete jim odkaz na moje webové stránky. Děkuji za pochopení a respektování tohoto sdělení.

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *