Epidemie nedostatku vitaminu D

Tento článek bude trochu jiný oproti mým předchozím textům o  léčivých rostlinách.  Nicméně  v nynějším bezslunečném počasí je tento problém velice aktuální.

Veškerá populace našeho státu  trpí nedostatkem vitaminu D.   Ve své interní ordinaci mám spousty pacientů  s osteoporózou, u kterých vyšetřuji kostní metabolismus a mimo jiné i vitamin D. Takže mám přehled o jeho hodnotách  v krvi .  Hladinu  vitaminu D ale vyšetřuji i u jiných onemocnění, jak se dozvíte níže v článku.

Téměř nikdo nemá vitamin D v normě. Často ani mladí lidé kteří se právě vrátili od moře. O starých pacientech ani nemluvím.  V létě mají pacienti hodnoty vitaminu D jen kolem normy, ale spousta nemá  normální hodnotu ani v tomto ročním období. Přitom  jak se zjistilo, vitamin D není jen zásadní pro kostní metabolismus, což byla domněnka minulých desetiletí, ale je důležitý i pro celkové fungování organismu. Jeho nedostatek může být jedním z faktorů rozvoje mnoha onemocnění, jak o tom budu psát níže.

Je mi ale líto, že se touto problematikou – hlavně ve formě osvěty – u nás nikdo nezaobírá. V anglosaské literatuře jsem našla spousty článků o vitaminu D a  dokonce i celé weby.

Vitamin D se do těla dostává dvěma způsoby

1)Tvoří se v kůži po jejím vystavení slunci

2)Přijímáme jej ve stravě (hlavně v mořských rybách a živočiších).

 

Žijeme v mírném pásmu, kde téměř polovinu roku nesvítí slunce. To je hlavní příčinou  tohoto problému a dále také nedostatečně pestrá strava.

Téměř vůbec se u nás nekonzumují mořské ryby.

Občas se někde v médiích vyskytne léčitelka Eva Moučková, která ve svých přednáškách mimo jiné  nabádá lidi k tomu, aby několikrát týdně jedli ryby, klidně i v podobě sardinek. Nevím jestli si je vědoma problematiky vitaminu D, ale tato straší moudrá žena poznala, že ryby jsou prostě nutné ke správnému fungování těla a k duševnímu zdraví.

Čím severněji, tím méně slunečního svitu, ale v severských zemích je vitamin D substituován stravou- konzumují právě hodně ryb.

 

A teď otázka pro vás:

Kolikrát týdně konzumujete ryby?  Kolikrát měsíčně?  Já mívám v zimě velkou chuť na ryby, tělo by se mělo poslouchat, ono samo dobře ví, co mu schází.

Můžete namítnout, moře jsou nyní znečištěná, často se ryby v dnešní době ani neloví, ale  pěstují v hrozných podmínkách-na rybích farmách. Ale řekněme si otevřeně, která potravina je dnes čistá, maso je často komntaminováno antibiotiky, hormony a dalšími chemikáliemi. Půda je vyčerpaná, přechemizovaná častým hnojením a prostředky proti škůdcům.  Takže si asi bohužel nevyberete. Museli byste si potraviny pěstovat sami.   Pokud ryby nejíte, pak je nutno vitamin D podávat v jiné formě  nebo  uměle suplementovat (vyskytuje se i v menším množství v jiných potravinách než jsou ryby, jak o tom budu psát níže).

Od meziválečné doby minulého století   se dětem dříve standardně dávala lžička rybího tuku, můžete to vidět třeba ve filmu Obecná škola. Byla to prevence křivice- tedy onemocnění kostí z nedostatku vitaminu D.  Nechápu, proč se například od tohoto  upustilo. Tehdy byla křivice díky často nedostatečné výživě během  válečných útrap  častá. Stejně tak byla nejčastější dětskou chorobou v 18.-19. století. Dnes se  s křivicí nesetkáváme, protože je výživa pestřejší, potravinovým nedostatkem netrpíme (některé potraviny jsou o vitamin D obohacovány- mléko, cereálie…). Přesto  se ale nedostatek vitaminu D vyskytuje velmi často, až je to alarmující.

U nás se povinně dává vitamin D malým dětem od narození do jednoho roku (preparát Vigantol). V dalších letech života se již vitamin D dětem nepodává. Proč  není doporučován v zimních měsících mi není jasné.

Rybí tuk je ale mimo jiné i vynikajícím zdrojem omega  3 mastných kyselin  a vitaminu A   (vhodné složení zejména pro hyperaktivní děti).

Ale hlavní příčinou nedostatku vitaminu D i v létě (kdy je dostatek sluníčka) je fakt, že spousta dětí ale i dospělých téměř vůbec nechodí ven na slunce. Děti často po škole chodí do různých kroužků, doma pak sedí mezi čtyřmi stěnami u počítače, víkendy  tráví v nákupních střediscích.

 

Často i lidé vracející se od moře mají silný nedostatek vitaminu D. Je to tím, že se používají opalovací krémy s velmi vysokým SPF faktorem.  Je zde obava z rakoviny kůže. Nicméně  sluneční osvit kůže, aby se vytvořil vitamin D, je prostě potřeba. Nemusíte se zrovna “vypékat” na slunci, stačí, když se prostě během dne budete venku vyskytovat. Stačí oslunění odhaleného předloktí a obličeje.

Je potřeba najít tu správnou rovnováhu. Střídat pobyt na slunci se stínem, chránit se oděvem.

Jsem přesvědčená o tom, že pro vznik rakoviny je také důležitý stav psychiky, celkové tělesné kondice a imunity.

Předpokládá se že 1 miliarda lidí na zemi má velký nedostatek vitaminu D.

CO JE TO VITAMIN D

Je to vitamin rozpustný v tucích (do této skupiny  patří  i vitamin A,  E a K- ve škole jsme měli zkratku DEKA).

Nazývá se někdy  slunečním vitaminem.

Vitamin D je vlastně hormon. Téměř každá jednotlivá buňka v těle má pro něj receptor.

Tělo si jej vyrábí z cholesterolu po oslunění kůže.  Dále  jej získává  z některých potravin.

Vlivem sluníčka se v kůži tvoří vitamin D3- cholekalciferol.

Ve stravě se nachází 2 typy vitaminu D:  D3- cholekalciferol- živočišná forma   a D2-ergocalciferol- rostlinná forma (například v houbách). D3 vitamin je efektivnější.

 

Vitamin D je unikátním vitaminem. Pokud je dostatek slunečního osvitu, vytváří se sám v kůži.  Nicméně zhruba 50% světové populace má nedostatek slunečního osvitu po určité období v roce.

Denní doporučená dávka vitaminu D ze stravy je 400 IU (international units- mezinárodních jednotek), některé zdravotní organizace ale doporučují 600 IU.  Jestliže je nedostatek slunečního osvitu, pak je lepší 1000 IU vitaminu D denně.

Pro porovnání- slunění v plavkách do lehkého zarudnutí kůže vytvoří 10000- 25000 IU vitaminu D.

Odborníci nyní ale mluví o tom, že tyto doporučované denní dávky vitaminu D nejsou dostatečné.  Doporučují 1000 – 4000 IU vitaminu D na den.   Některé studie dokonce dokazují, že ani denní užívání 10 ooo IU vitaminu D na den nevyvolává nežádoucí účinky, jak se dříve myslelo.

Adekvátní hodnota vitaminu D v krvi je 125-200 nmol/l.   Dolní hraniční mez v našich zemích je  75 nmol/l. Já u svých pacientů vídám běžně hodnoty 40 nmol/l, u některý a to dokonce i mladých lidí i kolem 20 nmol/l a to často i v létě, kdy by díky sluníčku měla být hladina normální.

HYPERVITAMINOZA-nadbytek vitaminu D v těle

Bezpečná denní dávka vitaminu D je 4000 IU, dávky nad 10 000 IU  na den může být pro některé jedince již toxická.

Pro představu- 1 kapka preparátu Vigantol, který je u nás předepisován, obsahuje 500 IU cholecarciferolu.

Takže bezpečná dávka je i 8 kapek denně.

Denní užívání dávek 20 000- 40 000  několik měsíců vede k nežádoucím účinkům, tyto dávky jsou již toxické.

Pokud hodnota v krvi přesáhne 375 nmol/l, jedná se o hypervitamoinózu.

Hlavním důsledkem hypervitaminozy D je hyperkalcémie- tedy vysoká hladina vápníku v krvi.

Prvními příznaky jsou nevolnost, zvracení, průjem či naopak zácpa, bolesti břicha, snížená chuť k jídlu,  slabost. Výrazná žíznivost,  vysoký krevní tlak, alterace vědomí. Později nastává kalcifikace ledvinových tubulů, selhání ledvin,  ztráta vlasů. Paradoxně hypervitaminóza vitaminu D také vede úbytku kostní masy.

Může přetrvávat i několik měsíců po přerušení aplikace vitaminu D- vitamin D se totiž v těle ukládá do zásoby v tukové tkáni a pomalu se pak uvolňuje.

 

 

RIZIKOVÉ FAKTORY NEDOSTATKU VITAMINU D:

-Vysoký věk (staří lidé).

-Nadváha a obezita.

-Malá konzumace ryb či mléka.

-Lidé žijící dále od rovníku.

-Lidé žijící ve městech

-Nadužívání opalovacích krémů.

-Pobyt  v místnostech a řídký výskyt venku.

-Lidé s tmavší kůží (vyšší množství melaninu znamená, že se vstřebá méně vitaminu D).

-Pacienti s poruchou vstřebávání tuků ve střevě.

 

 

MOŽNÉ PŘÍZNAKY NEDOSTATKU VITAMINU D:

1)Špatná imunita, častá nemocnost, recidivující infekty

Jedna z hlavních úloh vitaminu D, o které se dříve moc nevědělo, je – udržovat silný imunitní systém.  Nedostatek vitaminu D je jeden z rizikových faktorů při četných infekcích. Na toto téma byly provedeny i nějaké studie.

V mnoha stuidiích je doporučováno vysoké dávkování vitaminu D-   4000 jednotek denně – k redukci rizika respiračních infekcí.

Měla jsem pacienta ve věku 17 let, který trpěl velmi častými horečnatými infekcemi, rodiče si s ním již nevěděli rady. Imunologické vyšetření bylo v normě.  Byl odeslán k internímu vyšetření. Tenkrát jsem mu nechala udělat komplexní laboratorní odběry a jediná věc, na kteru jsem přišla, byl silný deficit vitaminu D. Jak jinak, pořád seděl jen u počítače.   Od zahájení substituce vitaminu D, již téměř žádný infekt neměl, cítí se zdráv.

2)Únava a vyčerpání

Deficit vitaminu D je pevně spjat s pocitem únavy, bohužel na toto se v praxi téměř vůbec nepomýšlí.

Pokud trpíte únavovým syndromem, zkuste poprosit lékaře, ať vám  vyšetří hladinu  vitaminu D, třeba budete překvapeni.

3)Bolesti kostí a zad

Vitamin D je potřeba pro zdravé kosti. Je nutný pro absorbci vápníku ve střevech.

Nedostatek vitaminu D je podle některých studií doprovázen právě bolestmi kostí a zad.

4)Deprese

Jedním z příznaků nedostatku vitaminu D může být i deprese.  Ukázalo se že pravidelné užívání vitaminu D snižuje příznaky sezónní deprese a zvyšuje náladu.

Deficit vitaminu je jedním z faktorů, který může vést k vzniku deprese, nelze ale říci , zda například deprese není příčinou nedostatku vitaminu D v těle. Jednoznačně ale podávání 10 000 IU vitaminu D denně může být prospěšné při léčbě deprese.

5)Špatné hojení ran

Při nedostatku vitaminu D dochází k horšímu a delšímu hojení ran po úrazech či chirurgických zákrocích.   Bylo zjištěno, že suplementace vitaminu D je stěžejní pro formování nové kůže při hojení ran. Dále také vitamin D hraje důležitou roli při kontrole zánětu a sekundárních ranných infekcí. Údajně byla suplemntace vitaminu D prospěšná i při hojení bércových vředů.

6)Kostní úbytek

Vitamin D hraje hlavní úlohu při vstřebávání vápníku a fosforu ve střevě   a vůbec v kostním metabolismu.

Lidé s osteoporózou často doplňují vápník, ten je ale potřeba doplňovat spolu s vitaminem D, aby se vápník dobře vstřebal a v kostech využil.

Řídkost kostí z nedostatku vitaminu D se nazývá osteomalacie.  Dříve se myslelo, že nedostatek vitaminu D vede jen ke vzniku křivice v dětství  a osteomalacie v dospělosti.   Nyníe se ale ukazují  další funkce vitaminu D v organismu.

7)Padání vlasů

Padání vlasů (alopecia) bývá spřaženo s nadměrným stresem, který bývá jeho  nejčastější  příčinou.

Pokud je padání vlasů větší, může být způsobeno nemocí či nedostatkem některých živin.

Alopecia u žen bývá často  spjatá s nedostatkem vitaminu D.

Alopecia areata je autoimunitní onemocnění, při kterém se ztráta vlasů vyskytuje v ložiscích.  Často bývala vídána u křivice (onemocnění z nedostatku vitaminu D v dětství).   Nedostatek vitaminu D může vést k alopecia areata, je jejím rizikovým faktorem.

Mám mladou  pacientku s těžkou alopecia areata, jediným patologickým laboratorním nálezem byl těžký deficit vitaminu D.   Mimo bylinné terapie a terapie autopatií  jsme nasadili substituci vitaminem D. Uvidíme, jaké budou výsledky.

V jednom článku popisují efekt  lokální aplikace vitaminu D u chlapců s defektními receptory pro vit.D (vitamin D je aplikován přímo na vlasovou pokožku).

8)Bolesti svalů

Nedostatek vitaminu D může vést k  bolestem svalů dospělých a dětí.

V jedné studii bylo u 71% lidí s chronickou bolestí nalezen deficit vitaminu D. Nedostatek vitaminu D  vede k bolesti a ciltivosti , kvůli vyšší stimulaci nociceptorů ve svalech.

Vyšší dávkování vitaminu D    redukuje různé typy bolestí. Vitamin D také snižuje růstové bolesti dětí.

U takzvaných fibromyalgií (bolestí úponů svalů) spojených s únavou a depresemi může mít vyšší dávkování vitaminu D výborný efekt.

 

BENEFITY VITAMINU D

V první řadě snižuje riziko zlomenin.

Normální hodnoty vitaminu D redukují  riziko  vzniku roztroušené sklerozy, bylo to potvrzeno některými studiermi.  Také při již existující chorobě- vitamin D zpomaluje progresi roztroušené sklerozy.

Snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.

Podporuje imunitu a ochrání vás v chřipkovém období.

Vitamin D hraje důležitou úlohu v regulaci vaší nálady, zabraňuje vzniku depresí. Pacienti s depresemi,  kteří užívají vitamin D,  se cítí lépe.

Zmírňuje také příznaky u fibromyalgií.

Podávání vitaminu D výrazně redukuje riziko  vzniku všech typů rakoviny. Bylo zjištěno, že nedosatek vitaminu D je spjatý s vyšším výskytem rakoviny.

Studiemi bylo zjištěno, že u dětí, kterým byl podáván vitamin D, byl zjištěn nižší výskyt diabetu mellitu 1. typu. Normální hodnota vitaminu D také snižuje riziko vzniku diabetu mellitu 2. typu.

Podávání vitaminu D snižuje riziko vzniku chřipek, ostatních respiračních infektů, ale i astmatických záchvatů.

Vitamin D je důležitý i pro plodnost ženy a kvalitu spermií.

Sluníčko je důležité pro vznik vitaminu D v kůži

 

 

 

V JAKÝCH POTRAVINÁCH SE VITAMIN D VYSKYTUJE?

 

1)Jsou to hlavně mořské ryby a mořské plody.

Losos– ve 100 g masa má 361-685 IU vitaminu D. Jsou  rozdíly mezi tím, zda se jedná o divokého lososa, či lososa  uměle pěstovaného na farmách . Uměle pěstovaný má jen 25% množství vitaminu D než je průměr.

Sardinky–   jedna porce sardinek obsahuje 272 IU vit. D

Olej z tresčích jater – 1 ČL obsahuje 450 IU vitaminu D, je ale také skvělým zdrojem vitaminu A.

Tuňák v konzervě– ve 100 g obsahuje 236 IU vitaminu D. Zde je ale problém, že je často kontaminován metylrtutí. Neměl by se tedy konzumovat denně.

Ústřice– 100 g ústřic obsahují asi 320IU vit. D

Krevety jsou také skvělým zdrojem vitaminu D- v jedné porci je asi 152 IU vitaminu D

 

2)Vaječný žloutek

Vhodný pro lidi, kteří nemají rádi ryby.  Jeden vaječný žloutek  koupený v obchodě obsahuje 18-39 IU vitaminu D.

Nicméně ve vejcích slepic, které jsou krmeny krmením obohaceným vitaminem D jej  může být až 6000 IU na žloutek.    Vyšší množství vitaminu D je také ve žloutcích slepic, které žijí venku.

stock photo, food, breakfast, egg, eggs, yolks, eggshell, yolk, food-and-drink, egg-shells

3)Houby

V uměle pěstovaných houbách, pokud jsou vystaveny UV záření, se tvoří vitamin D, obsahují pak 130-450IU vitaminu D2 ve 100 g.

Zato divoce rostoucí houby jsou vynikajícím zdrojem vitaminu D2- některé druhy obsahují až 2300 IU ve 100 g váhy.

Může to být výborný zdroj vitaminu D pro vegetariány.

 

4)Fortifikované potraviny

Pokud nesnášíte ryby, nebo jste vegetarián, pak dobrým zdrojem vitaminu D mohou být právě fortifikované potraviny.

Někteří výrobci kravské mléko a mléčné výrobky  obohacují o vitamin D, pak jeden hrníček mléka  obsahuje přibližně 130 IU vitaminu D.

Sojové mléko je také často obohacováno o vitamin D. Jeden hrnek – kolem 250 ml obsahuje pak často 100 IU vitaminu D.

Někteří výrobci také obohacují o vitamin D a vápník i pomerančový džus.

Cereálie a obilninová jídla jsou často také obohacována o vitamin D

Co když všechen ten nárůst civilizačních chorob – recidivujících infektů, kardiovaskulárních chorob, malignit…. je částečně způsoben i epidemií nedostatku vitaminu D.   V jižních zemích, kde je dostatek slunce,  je  méně depresí, infektů i malignit. Jde to samozřejmě ruku v ruce s životním stylem západní civilizace.  Nedostatečný pobyt v přírodě na slunci a nedostatek potravin bohatých na vitamin D. Vzniká pak začarovaný kruh – nedostatek vitaminu D způsobuje únavu, depresivitu, špatnou imunitu s recidivujícími infekty a o má pak samozřejmě  vliv na vznik dalších chorob.

Proč u nás v této záležitosti  chybí široká osvěta populace ?

Proč není běžně  doporučováno vyšetření vitaminu D a jeho substituce?

 

 

 

Téměř vše o vitaminu D si přečtete na skvělém webu věnovaném této problematice https://www.vitamindcouncil.org/.   Dočtete se zde například o spojitosti nízké hladiny vitaminu D a různých chorob – například, že podávání vitaminu D může zlepšit akné, vitamin D snižuje alergické projevy (snižuje IgE protilátky i zánětlivost), že u pacientů, kteří mají normální hodnoty vit. D je nižší riziko výskytu Alzheimerovy demence, pacienti s ekzémem mají často nedostatek vitaminu D, vitamin D zmírňuje příznaky ekzému. A mnoho dalších chorob je spjata s nedostatkem vitaminu D.

Na webu jsou dokumentovány i jednotlivé klinické studie, které výše uvedené potvrzují.

Podívejte se také na zajímavý příběh vitaminu D zde- http://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/pribeh-vitaminu-d.pdf

Vědečtější článek o této problematice najdete zde- https://zdravi.euro.cz/clanek/postgradualni-medicina-priloha/vitamin-d-vpediatricke-praxi-452402

 

 

Na závěr se pro zajímavost  podívejte na to, co o rybím tuku psali na začátku minulého století.  V článku ze starého Herbáře z roku 1934 se píše o rybím tuku jako o zdroji vitaminu A, mysleli si, že tento vitamin  je zodpovědný za  příznivé účinky rybího tuku.  V roce 1922 bylo zjištěno, že rybí tuk obsahuje  i jinou látku, která je zrovna tím činitelem zodpovědným za antirachitické působení (působení proti křivici).  (Herbář je sice z roku 1934, ale informace v článku byly zřejmě trochu zastaralé).

LITERATURA:

https://www.vitamindcouncil.org/.

 http://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/pribeh-vitaminu-d.pdf

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/

František Vajgl: Můj nový herbář, 1934

https://zdravi.euro.cz/clanek/postgradualni-medicina-priloha/vitamin-d-vpediatricke-praxi-452402

 

 

Jsem autorkou také e-booků : „Jak se stát bylinářem, když o tom zatím nic nevím. „

„Jak se vyznat v účincích rostlin.“

„Čarovná lékárna kolem našeho domu“

 

 

 


UPOZORNĚNÍ!!!

Při závažných zdravotních potížích vždy raději kontaktujte lékaře ve vašem nejbližším okolí. V některých stavech je lékařská pomoc nezbytná a nelze se omezovat jen na postupy alternativní medicíny. Vhodné je též ubezpečit se, že se jedná jen o banalitu a nikoliv o život ohrožující stav.  Léčivé rostliny jsou tu pro nás, mohou vám výborně pomoci v počátcích některých onemocnění, jako podpůrná terapie či preventivně. V žádném případě ale v závažných stavech nemohou nahradit lékařskou péči. Cílem tohoto webu je – informovat vás o mocné síle přírody, podpořit vás v možnostech samoléčby. Nenesu žádnou zodpovědnost za vaše případné neúspěchy či úspěchy.

Tento materiál je informačním produktem. Jakékoliv šíření nebo poskytování třetím osobám bez souhlasu autorky je zakázáno a je porušením autorského zákona, které může být stíháno.

Pokud byste rádi obsah e-booku sdíleli s dalšími lidmi, pošlete jim odkaz na moje webové stránky. Děkuji za pochopení a respektování tohoto sdělení.

 

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *